Afty v ústach, hrdle alebo na jazyku. Ako ich liečiť?

afty

Čo sú afty?

Trápi vás nepríjemná bolesť a pálenie v ústach, ktoré často vedú k problémom s prehĺtaním a rozprávaním? S najväčšou pravdepodobnosťou vás trápia afty.

Patria medzi najčastejšie zápaly sliznice v ústach.  Ide o klinický prejav, s ktorým sa v našej ambulancii stretávame veľmi často. Niektorých pacientov trápia pravidelne, a teda už sami vedia, o aký problém ide a ako ho riešiť.

Pri novovytvorených stavoch ide veľmi často o nešpecifické problémy a prejavy, ktoré pacientov mnohokrát vystrašia a privedú do zubnej ambulancie. Vyskytujú sa v každom veku, trápia deti aj dospelých.

afta

Ako vyzerá afta?

Afty vyzerajú ako biele alebo žltkasté pľuzgieriky, ktoré sú na okrajoch začervenané a môžu mať rôznu veľkosť.

Zväčša sa vyskytujú na vnútornej strane pier, vzadu v ústach na mäkkom podnebí, pod jazykom alebo na jeho hranách, či na vnútornej strane líc. Po prasknutí pľuzgierika vzniká rana, ktorá je bolestivá a zväčša sa dlhšie hojí.

Ako afty vznikajú?

Môžu vznikať spontánne alebo sa vytvárajú v rôznych intervaloch (pravidelne, nepravidelne). Opakovaný výskyt označujeme ako recidivujúce. Príčina ich vzniku nie je známa.

Predpokladaný vznik je často spätý s infekciou, s poruchami imunitného systému, s alergiami, so stresom, môžu sa častejšie vyskytovať u žien pred menštruáciou kvôli hormonálnym výkyvom, u fajčiarov, u jedincov s nedostatkom vitamínu B, kyseliny listovej alebo železa.

Afty sa môžu vytvoriť aj v prípade mechanického poškodenia sliznice v ústach, napríklad pri čistení zubov a poranení ďasna alebo sliznice zubnou kefkou. Vznik a priebeh výskytu prechádza niekoľkými fázami.

Prvá fáza vzniku – makula, tá sa rýchlo mení na uzlík. Povrchová sliznica odumiera a vzniká vred – afta.  Jej spodinu pokrýva biely až bielošedý povlak. Má okrúhly, oválny, niekedy štrbinovitý tvar. Okolie je začervenané, bolestivé.

Ľudia, ktorí majú častý výskyt už vopred cítia miesto, kde sa vytvoria. V tomto mieste pociťujú napätie, svrbenie až pálenie. Tento stav trvá 1-3 dni. Následne sa objavuje začervenanie, vytvára sa vriedok rôznej hĺbky, ktorý je veľmi silne bolestivý.

afty v ustach

Aká je prevencia vzniku áft?

Nie sú infekčné, a teda nie je možný ich prenos z jednej osoby na druhú.

Prevenciou ich vzniku je správna a dôkladná ústna hygiena s používaním správnej zubnej kefky a vhodnej techniky čistenia zubov, pravidelná profesionálna dentálna hygiena, tiež preventívne užívanie vitamínov, prípadne kauzálna liečba hlavného celkového chorenia, ktorého jedným z prejavov môžu byť aj afty.

Ako liečiť afty?

V priebehu 7-10 dní dokážu ustúpiť samovoľne bez liečby. Sprevádza ich však nepríjemná bolesť, ktorú dokážeme zmierniť výplachmi alebo liekmi.

Medzi výplachy s dezinfekčným účinkom patria ústne vody na báze chlórhexidínu, na lokálne potieranie priamo používame gély, ktoré majú zvyčajne analgetický účinok, napríklad GUM Aftaclear alebo URGO Filmogel Afty, Aloclair.

Ide o voľnopredajné výrobky, ktoré je možné zohnať v lekárni. Vždy je ale vhodné poradiť sa s ošetrujúcim zubným lekárom a vylúčiť iné ochorenie sliznice v ústach. Ak volíme skôr liečbu prírodnou cestou, je vhodné používať na výplach šalviu, repík, echinaceu, harmanček alebo nechtík, ktoré majú protizápalové účinky.

Ak si neviete poradiť, objednajte sa na konzultáciu zdarma – prijímame nových pacientov.

afty v hrdle

Súhrn na záver

Medzi klinické formy áft zaraďujeme Aphtosis minor, Aphtosis major, Aphtae herpetiformes. Aphtosis minor patrí medzi najčastejšie sa vyskytujúce afty s veľkosťou do 1cm, najčastejšie sa vyskytuje na slizničnej riase v ústnej predsieni, sliznici alveolárneho výbežku a na hrane jazyka.

Vred je pokrytý bledožltým povlakom, je výrazne bolestivý na podnet, uzliny sú zväčšené, vred sa hojí bez jazvy. Aphtosis major je menej častá forma vzniku recidivujúcich áft, s veľkosťou nad 1cm, hojenie je dlhé, vred sa vyhojí jazvou, ide o autoimunitné ochorenie.

Odporúčajú sa veľmi mäkké kefky, výplach chlórhexidínovou ústnou vodou, aplikácia kortikoidov, imunosupresív, plazmaferézy. Aphtae herpetiformes pripomína herpetickú gingivitídu s dĺžkou trvania 10-14dní, najviac sú postihnuté oblasti bukálnej sliznice, mäkkého podnebia a jazyk. Výsev erózií s priemerom 1-2mm, ktoré môžu splývať, nemajú ohraničené okraje, sú nepravidelné, nemajú zápalový lem, sú bolestivé.

Nepostihujú deti a adolescentov, postihujú prevažne ženy. Lokálne sú vhodné antiseptiká, protizápalové liečivá, výplachy roztokom tetraciklínu, chlórhexidínu.

Dentálna hygiena ako základ a prevencia

Obsah článku: Dentálna hygiena Myslíte, že Vaša starostlivosť o chrup je dokonalá a zároveň ste nikdy neabsolvovali profesionálnu dentálnu hygienu? Pomôžeme Vám a dokážeme starostlivosť o Váš chrup ešte vylepšiť!  Profesionálna dentálna