Trojklanný nerv. Príčina, diagnostika a liečba zápalu.

trojklanny nerv

Čo je trojklanný nerv?

Trojklanný nerv (nervus trigeminus) je piaty hlavový nerv, ktorý inervuje viaceré štruktúry tváre v oblasti očnice, hornej čeľusti a sánky.

Ako hovorí jeho názov, má tri vetvy. Inervácia je senzitívna (cítenie dotyku, chladu, bolesti, atď) a motorická (pohyb niektorých žuvacích svalov). Takisto zuby v hornej čeľusti sú spojené s 2. vetvou trigeminu a zuby v sánke s 3. vetvou.

trojklanny nerv liecba

Ako sa prejavuje zápal trojklanného nervu?

Bolesť spôsobená zápalom tohoto nervu sa opisuje ako jedna z najhorších bolestí. Ďalšie z tejto kategórie sú pôrod, zápal zubnej drene a obličková kolika.

Táto bolesť sa popisuje ako krátka, ale intenzívna, prudká, bodavá, pálivá, podobná elektrickému impluzu.  Vystreľuje do ucha, spánku, čeľustného kĺbu, podnebia, zubov alebo do prínosnej dutiny. Spravidla sa opakuje niekoľkokrát za deň až rok.

Bolesť býva vo väčšine prípadov jednostranná, najčastejšie postihuje 2. a 3. vetvu nervu. Najčastejšie postihuje ženy po 40. roku života. Môže nastúpiť nečakane, ale môžu ju spustiť aj určité dráždivé podnety. Pacienti s týmto ochorením sa boja vychádzať von, holiť sa na tvári, jesť, hovoriť, čistiť si zuby v strachu o spustenie bolesti.

Aké sú príčiny zápalu?

Jednoznačná príčina nie je známa. Rizikovým faktorom je prekonanie herpes zoster (pásový opar), skleróza multiplex, ktorá poškodzuje nervové obaly, cukrovka a vysoký krvný tlak, ktoré spôsobujú zmeny v stenách ciev a tie môžu tlačiť na nerv, nádory a cysty, ktoré taktiež môžu trojklanný nerv utláčať a dráždiť.

Bolesť trojklanného nervu môže imitovať bolesť zubov a pacienti častokrát vyhľadávajú ambulanciu zubného lekára, v prípade bolesti ucha a prínosných dutín vyhľadávajú ambulanciu ORL.

trojklanny nerv zapal

Ako diagnostikovať a liečiť zápal?

Diagnóza zápalu trigeminu môže naopak imitovať iné ochorenia a preto je náročné ju určiť. Vykonávajú sa viaceré  vyšetrenia – anamnéza, magnetická rezonancia, 3D RTG-CT. Definitívnu diagnózu a následne liečbu stanoví neurológ alebo neurochirurg.

Podľa závažnosti môže byť liečba predpísanými liekmi, ktoré pacient užíva, obstrekmi troklanného nervu alebo chirurgicky, na rôznom stupni invazivity. Na prvom mieste je vždy snaha o uľavenie od bolesti, ktorú takýto pacienti pociťujú.

Úlohou zubného lekára je v takýchto prípadoch pacienta vyšetriť, vylúčiť zubnú príčinu a pri podozrení na zápal trojklanného nervu poslať pacienta na vyššie pracovisko.

endodonticke osetrenie
Ako prebieha endodontické ošetrenie?

Obsah článku: Čo je to endodoncia? Endodoncia alebo endodontické ošetrenie je stomatologický výkon, ktorý zahŕňa ošetrenie zubnej drene a koreňového systému, resp. koreňových kanálikov zuba.

Dentálna hygiena ako základ a prevencia

Obsah článku: Dentálna hygiena Myslíte, že Vaša starostlivosť o chrup je dokonalá a zároveň ste nikdy neabsolvovali profesionálnu dentálnu hygienu? Pomôžeme Vám a dokážeme starostlivosť o Váš chrup ešte vylepšiť!  Profesionálna dentálna