Zápal okostice: príčiny a profesionálna liečba

Čo je okostica?

Okostica alebo periost (lat. periosteum) je väzivový obal pokrývajúci povrch kostí. V tejto tuhej blane sa nachádzajú nervy a cievy a slúži na výživu kosti. Niekedy sa okostica nazýva chybne ľudovým pojmom okostnica.

okostice

Čo je zápal okostice?

Ako takmer každé tkanivo v tele, aj okostica sa môže z nejakého dôvodu zapáliť. Tento stav sa nazýva periodontitída a je veľmi bolestivý. Periodontitída vzniká v oblasti periodoncia zuba, a teda v oblasti okostice obklopujúcej koreň zub. V našej praxi liečime práve periodontitídy sánky a čeľuste.

Periodontitída

Tieto infekcie nevznikajú priamo vo väzivovom obale kostí (okostici), ale dostávajú sa do nej najčastejšie cez koreňové kanáliky z ložiska zubného kazu. Inými slovami, na začiatku pred vznikom zápalu okostice je hlboký zubný kaz plný baktérií. Ak sa v tomto štádiu infekcia a baktérie úplne neodstránia z kazového ložiska, baktérie sa dostanú cez koreňové kanáliky ďalej do priestoru v okolí koreňových hrotov. Obranná reakcia organizmu na prítomnú infekciu je tvorba hnisu v mieste zápalu. Ten sa v kosti hromadí a narastaním tlaku hnisu na kosť dochádza k deštrukcii kosti. Hnis sa následne dostáva pod väzivový obal kosti – okosticu. Toto štádium periodontitídy sa nazýva subperiostálny absces alebo ľudovo povedané – zápal okostice. Keďže okostica je bohato nervovo zásobená, pri jej nadvihovaní sa vlákna napínajú a trhajú čo spôsobuje silnú bolesť. Preto je práve toto štádium najčastejším pre vyhľadanie lekárskej pomoci.

Submukózny absces

Ďalším štádiom, už paradoxne menej bolestivým, je submukózny absces – v tomto štádiu sa hnis dostáva cez okosticu priamo pod sliznicu (mukózu) ústnej dutiny. Bolesť mierne ustupuje práve z dôvodu uvoľnenia tlaku na periost.

Aké sú príznaky zápalu okostice?

Príznaky zápalu okostice môžeme rozdeliť na subjektívne ( tie, ktoré pociťuje pacient ) a objektívne ( tie je možné zistiť na základe vyšetrenia zubným lekárom ).

Subjektívne

• nepretržitá bolesť bez intervalov pokoja
  • bolesť sa dá dobre lokalizovať, pretože príčinný zub je veľmi citlivý na zhryz, poklop aj dotyk a pocitovo je povystúpený nad ostatné zuby
  • zubná dreň neprejavuje známky vitality, je odmuretá (zub nereaguje na teplotné zmeny)

Objektívne

• sliznica v oblasti koreňového hrotu je prekrvená, začervenaná, zdurená a citlivá na dotyk
  • býva prítomný výrazný opuch okolitých mäkkých tkanív a zväčšenie príslušných lymfatických uzlín
  • zvýšená telesná teplota, zimnica, malátnosť
  • na RTG snímkach je viditelné rozšírenie periodontálnej štrbiny, prípadné prejasnenie v okolí koreňového hrotu
zapal okostice

Aká je liečba zápalu okostice?

Ak máte niektorý z vyššie uvedených príznakov, hlavne bolesť, zvýšenú teplotu, či opuch, je potrebné čo najskôr vyhľadať lekársku pomoc.

Neriešte problém svojpomocne

Takýto problém určite nie je vhodné riešiť bez lekárskej pomoci doma vdaka rôznym radám dostupným na internete. Zápal okostice je vážny stav, ktorý patrí do rúk lekára. V opačnom prípade sa bude zhoršovať a môže dôjsť k zápalu mozgových blán alebo mediastinitíde ( zápal medzipľúcia ). Pri vážnych stavoch môžu byť pacienti dokonca hospitalizovaní v nemocnici a v horších prípadoch môžu končiť smrťou.

zapal okostice

Profesionálna liečba

Na našej klinike Vám lekár zhotoví RTG snímku, aby sa presvedčil, ktorý zub je príčinou. Následne je potrebné nahromadený hnis pod periostom vypustiť. V lokálnej anestézii sa urobí drobný rez, aby sa nahromadený hnis uvoľnil a rana sa vydezinfikuje. Následne sa okolie dobre vyčistí a môže sa do rany vložiť tenký drén. Tento drén sa následne v prípade potreby niekoľkokrát vymieňa. Často je nutné aj užívanie antibiotík, ktoré pomôžu telu zápasiť s bakteriálnou infekciou.

Endodontické ošetrenie

Na základe vyšetrenia lekár rozhodne o osude postihnutého zuba. Po odznení akútnych príznakov sa pristupuje k endodontickému ošetreniu príčinného zuba, prípadne sa hneď vykoná aj endodontické ošetrenie za použitia liečivej vložky alebo sa zub ponechá voľne otvorení (vid blog endodoncia). V mnohých prípadoch je však  potrebné príčinný zub vytiahnuť.

cbct
CBCT – 3D presná diagnostika v stomatológii

Obsah článku: Ako funguje CT (počítačová tomografia)? V klasickej (nemocničnej) forme je CT relatívne rozmerný prístroj. Tento postupne sníma vyšetrovanú oblasť pomocou  série plochých rezov,